1.7.18

I'MUSEUM: joc infinit


 Amb ganes d'escoltar la Marta Balada, catedràtica emèrita de Didàctica de l'Art per la Universitat de Barcelona, el dijous 28 de juny vem clausurar la mostra I'MUSEUM.

Després de tres setmanes d'estar exposada a les parets de l'ESPAI. les imatges ara ja formen part de la caixa objecte.




  
 El públic estava molt atent a les explicacions de la MArta.

 La LAura Baringo impulsora del projecte va respondre a les preguntes que anaven sorgin.


Aquest és el text de la conferència de la MArta Balada

 “L’essència de la vida humana és la capacitat de ser afectat, commogut, tocat”. “Es pot dir de moltes maneres, pot agafar el nom de sensibilitat.”
Josep Ma. Esquirol, filòsof, professor de la UB. Entrevista a l’Ara diumenge 3 de juny de 2018.

Podríem dir que si traslladem aquest pensament a l’art, la seva essència, es trobaria en la capacitat que té l’artista mitjançant l’obra d’afectar la nostra sensibilitat, de “tocar-nos de ple”?
Una experiència recent m’ho fa plantejar: dues exposicions temporals a la Fundació Miró. Itō Shinsui (1898-1972)Tradició i modernitat. Més de 50 xilografies de gran impacte visual. Representen figures femenines vestides amb kimonos i amb pentinats tradicionals, en accions quotidianes i a tot color. Són estampes d’una bellesa exquisida.
Kader Attia. Les cicatrius ens recorden que el nostre passat és real. Es un artista franco argelí que va guanyar la darrera edició del Premi Joan Miró. El tema és en torn de la reparació per les senyals que han deixat en les persones aconteixements traumàtics a les que dóna un tractament plàstic que les posa en valor. Un dels vigilants ens avisa que hi ha unes fotografies en una sala que poden ferir la sensibilitat del visitant. És justament l’altra opció de l’artista, diametralment oposada a l’ autor japonès. La seva obra pertany al que Humberto Eco anomenaria infern estètic.
Schiller va escriure que només la bellesa ens salvarà. M’interessa sobretot quan s’afegeix la següent frase que crec ho complementa. “ L’estat estètic consisteix a donar llibertat mitjançant la llibertat”
En la sèrie d’obres sobre l’Artista, Folon en  realitza  una que representa un personatge  que llença una ploma com si fos una javelina. Els destinataris som nosaltres.

En les dues exposicions i aquestes cites, en un valor expressiu i un altre, hi veig exemples molt clars del poder de l’art i de la seva essència.

Què es és I’Museum

Aquest projecte respon a una idea original de Laura Baringo fruït del seu bagatge quant

a coneixement de l’art, de la percepció de les obres d’art i del món dels museus.


La primera premisa que volem destacar és en què ens ha fet pensar per participar i el benefici que això ens procura.
La segona que ens ha permès evocar el que sentim quan estem en contacte amb l’art.
És un projecte que es planteja l’art com a comunicació, com a representació i la usabilitat del patrimoni.
La imatge gràfica del cartell dissenyat per Quim Déu, és la síntesi visual del projecte.

Destaca l’ull i la ment dos elements bàsics en la percepció de l’art.

La intenció del projecte es contraposa a hàbits adquirits per l’excés digital que ens envolta. Registrem imatges amb una gran immediatesa, que s’acumulen per  crear  arxius de suport virtual i es guarden al mòbil o a l’ordinador. Hi ha una gran necessitat de fer nostre el que veiem. S’ ens dóna la oportunitat d’una experiència tant diferent  com  qualitativa.
Amb el projecte ens hem posat de nou en contacte amb el món del museu per poder reflexionar sobre la relació que hi tenim.
S’ ens ha demanat portessim reproduccions d’art que ens han impactat. Amb la col·laboració de tots s’ha creat un museu “portàtil” que quedarà a l’Espai. Tothom que vulgui el podrà consultar.

Què ens mostra I’Museum
800 finestres obertes per contemplar.

800 finestres que ens conviden a reflexionar. 800 mirades per ser mirades. Cada reproducció és la mirada d’un artista sobre un tema.

Les variables sempre responen a una nova visió i és infinit, com és el món de les arts. Cada obra triada existeix per sempre. És única i irrepetible.

Hi han i representats quasi tots els temps i períodes.
Hi ha totes les formes i sistemes de representació i expressió artística i comunicació visual (cal·ligrafia, dibuix, pintura, collage, disseny gràfic, visual i industrial, animació, ceràmica, relleu, escultura, il·lustració, arquitectura, objectes, fotografia, indumentària, mosaic, cinema, dansa, land art,... ref a la música.).
Hi ha multiplicitat de temàtiques i autors: qui i què hem buscat, qui i  què hem  escollit: (la vida i la mort -hi ha dues pietats la de M Àngel i una vetlla de dones musulmanes; - les persones, deesses arcaiques, el cos femení, masculí, vestits, nus, retrats, autoretrats, accions quotidianes, fent dansa, dins l’aigua, treballant; història i  política: llibertat, repressió, assassinat, víctimes bombardeig Vietnam…; natura, la plasticitat del món vegetal, -fotografia herba de Bloomsfeld, arbre amb núvol per capçada, terrasses conreades o un jardí zen, paisatgest, aurores boreals, la mar, l’ onada de Hokusai ; arquitectura , instal·lacions, artistes i fotogrames de cinema, la Patumi, notes de música, Bach, els Beatles; literatura: Camus, poesia, cal·ligrames, inscripcions, miniats, cal·ligrafia; slògans, cobrellit nupcial de Miralda pel casament de l’ estatua de la Llibertat i Colom, envasos, recipients, murals en hàbitats particulars i en edificis institucionals... els artistes que han influenciat a altres artistes,... es innombrable.
La  constant  en  l’exposició  és  la diversitat. Alguns    autors i obres es repeteixen: bisó Altamira,(màgia) el gos de Goya, (la soledat) la Llibertat guiant al poble, (la lluita)
Són exemples de com vivim l’art i de les preferències individuals: dominen pintura, fotografia, el valor plàstic i patrimonial dels espais arquitectònics ...
Són models que indiquen la vinculació que tenim amb les arts.
Hi podem  esbrinar pautes de quin ús fem de l’art  en directe.

Procedeixen de l’àmbit dels museus, del museu viu que és el carrer, de bibliografia específica, de l’entorn natural... o en algun cas n’hi ha de creació personal.

És una porta d’accés a les diferents sensibilitats artístiques, d’allò que ens ha interpel·lat, agradat, inquietat, impactat, colpit, pertorbat, fascinat, seduït, captivat...

És un joc infinit entre semblances i diferències.

És una acumulació d’imatges on es barregen les històries i els estils.

Què ens ofereix I’Museum

 La sorpresa inicial en la participació i les reproduccions que s’han rebut.
Estímuls per a satisfer la nostra curiositat.
El goig de compartir allò que ens agrada dels humans entre humans.
Poder parar atenció, concentrar-nos, descobrir, visitant l’exposició i consultant l’arxiu de I’Museum que ja forma part de l’espai avui.
En aquestes cartolines físiques hi ha uns missatges visuals que ens interpelen per fer un exercici mental i/o emocional.
El conjunt del mural genera multiplicitat d’idees sobre lectura d’imatges.

Es poden realitzar capes de lectura, per nivells de percepció: Què volem mirar? Qué en sabem o volem saber-ne?

Són canals de comunicació. Cada tema una identificació, una descoberta o un interrogant.
En un primer nivell d’observació en la funció de l’obra com a missatge visual hi han correspondències, es dóna intercanvi entre emisor i receptor, ja sigui per empatía o rebuig.
En el conjunt n’hi ha que semblen més viables de interpretar que altres, però depenent de les intencions de l’autor, la simbologia emprada o el tipus de iconografia, per entrar-hi a fons, és necessari tenir més coneixements o informació complementària. Una vessant de l’art sobre la que s’ha escrit abastament.

*En definitiva les possibilitats de viure el projecte, es poden resumir en dos grans blocs: El gaudi estètic: mirar per sentir, contemplar, recrear-se, emocionar-se ... El goig intel·lectual: mirar per comprendre:    observar,    conèixer, reconèixer, comparar, confrontar, reflexionar, associar, relacionar, contrastar, analitzar, interpretar, entendre, aprendre.







Un projecte participatiu que la gent se'l ha fet seu-
Per veure més imatge cliqueu I'MUSEUM

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

COMENTARIS